Vinkkejä

Autokauppias, suunnittele sisäänostosi

Jokainen autokauppias on työssään myös ostaja. Kun on itse kauppias tekemässä sisäänostoja, voi tuntua siltä, että tietää täsmälleen, miten tiskin toisella puolella kannattaa toimia. Jotkut miettivät sisäänostonsa viimeisen päälle ja odottavat suunnitellun oston alinta hintaa, jotkut käyttävät yhtä tuttua ostokanavaa, ja jotkut tekevät ostonsa vain niin sanotusti mututuntumalla.

Kuinka sisäänostojen suunnittelu oikeastaan vaikuttaa sinun liiketoimintaasi, ja miten suunnittelua kannattaa lähestyä? Harkitse blogimme vinkkejä erityisesti silloin, jos tunnistat itsestäsi mutuilijan tai heräteostajan piirteitä.

Mutuilu sisäänostoissa voi olla joskus eduksi, jos hyvän kaupan löytyessä osaa siihen tarttua. Useimmin kuitenkin turvallisinta on ymmärtää omaa liiketoimintaansa ja varastokiertoaan ja suunnitella sisäänostot sen mukaisesti. Kun mietit ostoja, ensimmäisenä kannattaa pitää mielessä, kuka ostopäätöksen oikeastaan lopuksi tekee.

Vinkkejä sisäänostojen suunnitteluun:

 

Sisäänostot täytyy suunnitella asiakas mielessä

Tunne asiakkaasi

Kuka on sinun asiakaskuntasi, ja mitä he tarvitsevat? Ostamasi tuotteen loppukäyttäjä et ole sinä itse, joten valikoimasi täytyy vastata kohderyhmäsi tarpeita. ”Hyviä löytöjä” tehdessäsi muista, ettei kauppa ei muutu voitolliseksi, ennen kuin tuotteen saa myös myytyä eteenpäin. Yhtenäinen, selkeästi jaoteltu asiakaskunnalle räätälöity valikoima on kilpailuetu. Myyntejä ja voittoa syntyy, kun tavoittamasi asiakasryhmän halut ja tarpeet vastaavat varastosi valikoimaa ja määrää.

Seuraa varastokiertoasi

Varastokierron – eli myytäviesi liikehdinnän sisään ja ulos – seuraaminen on kauppiaalle olennaista. Jos kysyntä jotakin tiettyä tuotetta kohtaan on suuri, sisäänostojen täytyy ennakoida tätä kysyntää. Muutoin kauppias voi joutua ikävään tilanteeseen, jossa todellinen valikoima liikkeessä ei vastaa asiakkaan ostotarvetta, ja myymättä jäävät mallit vanhenevat ja koituvat liikkeelle tappioksi. Näitä liikkeen tukoksia voi yrittää myydä myös muille autokauppiaille.

Liikevoiton kasvattaminen alkaa hyvin suunnitelluista ostoista

 

Autokauppiaana on hyvä tietää, milloin ja mikä malli tai merkki myy liikkeessä paremmin tai huonommin, ja suunnitella sisäänostonsa sen mukaisesti. Trendien ja uutuuksien tunnistaminen varastokierron kautta on kauppiaalle tärkeää sekä voitollisten myyntien mahdollisuuksien takia, että myöskin niiden tyypillisen lyhytkestoisuuden vuoksi. Tähän liittyy taas selvästi asiakaskunnan tunteminen, virheostojen minimoimiseksi. Lue lisää varastokierron tehostamisesta täältä.

 

Huomioi muut ostot ja toimitusajat

 

Erityisesti mutuilulla voi tulla tilanteita, joissa tehdyt sisäänostot tapahtuvat pyrähdyksinä, ja useampi auto valikoituu saman ajanjakson sisällä. Pysy tietoisena siitä, mitä ostoja olet tehnyt, ja millaisia toimitusaikoja voit odottaa. Maksuvalmiutesi ja liikkeesi fyysinen koko täytyy vastata sisäänostojasi ja varastokiertoasi.

 

Paljonko todellinen maksuvalmiutesi on? Pidä huoli, ettet ylläty, jos ja kun useampi sisäänosto tulee maksettavaksi samanaikaisesti. Liikkeessäsi täytyy olla myös fyysistä tilaa ja tarvetta autoille, jotka saapuvat saman ajanjakson sisällä. Onko varastokiertosi tervettä, vai paisuuko varastosi jo nyt myymättömillä autoilla? Ota huomioon myös mahdolliset korjaustyöt tai muut todelliseen myyntiin päätymisen aikaväliä pidentävät seikat.

Handlarfinansin varastorahoituksella pääsee eroon pääomavajeesta, sillä voimme rahoittaa ostohinnasta jopa 90% ilmoituksesi perusteella vain hetkessä, ja rahoituksemme vakuutena toimivat ostamasi autot.

Budjetointi helpottuu varastorahoituksella

 

Budjetoi oikein

 

Kun osaat mitoittaa omaa varastokiertoasi ja tunnet asiakaskuntaasi, pystyt myös miettimään viisaampaa budjetointia. Autokauppias, joka tietää liikkeensä autojen tyypillisen elinkaaren pystyy myös arvioimaan paremmin, mikä tavoiteltava liikevaihto oikeastaan on, ja mikä on realistinen liikevaihto kuukautta kohti. Jokaisella yrittäjällä on syytä olla selkeä ajatus omasta liikevaihdostaan ja myynneistään, jotta tavoitteet voivat pysyä niitä vastaavina. Konkreettisesti sisäänostojen ja budjetoinnin suhteuttaminen näihin tietoihin voi tarkoittaa sitä, kuinka paljon mitäkin tuotetta on syytä hankkia milloinkin vastaamaan myyntiä ja kysyntää, ja kuinka paljon rahaa on syytä jäädä vapaaksi tai muita ostoja varten.

 

Tiedä sisäänostojen kanavat

 

Hyviä kauppoja voi löytää monesta paikasta. Vaikka moni kauppias suosii tiettyä kanavaa, on syytä tuntea ja tarkkailla myös muita. Luotettavia ja tunnettuja ovat esimerkiksi autohuutokaupat ja verkkopalvelut, joissa autot ovat tavallisesti testattuja ja varmistettuja. Hyviä kauppoja voi kuitenkin löytää myös yksityisiltä kauppiailta tai omilta tuttavilta, tai toisilta autokauppiailta ”vaihdoissa”. Sisäänostojen suunnittelussa kanavien seuraaminen voi auttaa liiketoiminnassasi myös ostojen ulkopuolella. Netin sisäänostokanavilla pystyt seuraamaan eri mallien ja merkkien kysyntää ja tyypillistä hintahaarukkaa, jolloin pystyt tunnistamaan hyvät kaupat ja hinnoittelemaan itse liikkeessäsi siten, että varmistat myyntien tapahtuvan ­– voitollisesti. Voit lukea lisää ostojen ja myyntien tekemisestä ja eri ostokanavista autokauppiaan ohjeblogistamme.

 

Hyödynnä siis eri kanavia niin ostoissa, suunnittelussa kuin taustatyössäsi. Erityisesti yksityiseltä kauppiaalta ostaessa muista ottaa huomioon siihen sisältyvät riskit. Handlarfinansin varastorahoituksella varmistat aina maksuturvallisuuden ja sisäänostoissa molemminpuolisesti luotettavan kaupantekoprosessin, valitsemastasi kanavasta huolimatta.

Handlarfinansin varastorahoitus – autokauppiaan yrityslaina

 

Kasvata liiketoimintaasi varastorahoituksella

 

Handlarfinansin varastorahoitus on autokauppiaalle räätälöity yrityslaina. Varastorahoituksella varmistat, ettei sisäänoston tapahtuminen jää riippumaan perinteisten pankkien lainarajoituksista tai varojesi ollessa kiinni varastosi ajoneuvoissa. Autamme sinua kasvattamaan varastoasi, jotta pystyt kasvattamaan kiertoasi ja liiketoimintaasi!

 

Me rahoitamme hankintojasi riippumatta siitä, ostatko yksityishenkilöiltä, yrityksiltä tai tuotko ajoneuvon Euroopasta Suomeen. Varastorahoituksemme vakuutena toimii hankittava ajoneuvo ja voit tehdä kaupat minuuteissa. Handlarfinansin kaupintarahoitus on joustavin yrityslaina autokauppiaalle. Me autamme sinua kasvattamaan liiketoimintaasi ja varastosi ylläpidossa. Jotta varastosi vastaisi aina kysyntää ja asiakkaittesi tarpeita, me huolehdimme rahoituspuolesta, sujuvasta palvelusta ja nopeasta, turvallisesta kaupanteosta sisäänostoissasi – jotta sinä voit keskittyä olennaiseen. Aloita yhteistyö satojen suomalaisten autokauppiaiden ohella kanssamme jo tänään, tai ota meihin yhteyttä!

Kuka voi saada varastorahoitusta Handlarfinansin kautta?

Mitä autokaupalta vaaditaan Handlarfinansin varastorahoituksen saamiseen?

  • Sinulla tulee olla tilat, joissa esittelet autosi.
  • Ajoneuvoille tulee olla virallinen myyntikanava, esimerkiksi Nettiauto.
  • Sinulla tulee olla ajoneuvoille myyntivarasto- sekä ryhmäliikennevakuutus.

Millaisiin hankintoihin voin käyttää Handlarfinansia?

Voit käyttää meitä yrityksesi rahoittajana ostoksille kaikissa kanavissa. Sillä ei ole väliä, ostatko autot yksityishenkilöiltä, ​​muilta autoliikkeiltä vai kauppapaikoilta.

Ota yhteyttä, jos sinulla on kysyttävää

Haluatko tietää lisää varastorahoituksesta? Voit lukea meistä ja asiakkaidemme kokemuksia lisää täältä ja täyttää yhteydenottolomakkeen, myyjämme ovat sinuun pikimmiten yhteydessä.